Kastovní systém na Bali

Systém na ostrově má zajímavou historii a kulturní význam. Přestože jeho relevance v moderní době slábne, stále ovlivňuje některé aspekty balijské společnosti.

Na rozdíl od některých částí Indie na Bali neexistuje přísný kastovní systém založený na společenském postavení. Místo toho má Bali vlastní sociální strukturu zvanou „tri kaya parisudha“, která společnost dělí do tří vrstev podle duchovního vývoje – kněží, válečníků a obyčejných lidí. I když zde existují čtyři hlavní kasty podobné indickému systému, balijský model je méně diskriminační

V moderní době význam kast klesá, i když stále částečně ovlivňují kulturu a náboženství na Bali. Hlavním rozdílem oproti Indii je menší hierarchie a důraz na možnost duchovního růstu pro všechny.

Celkově lze říci, že kastovní systém na Bali stále hraje určitou roli v společenském životě, ale jeho vliv postupně slábne. Na fotografii je Brahman.

I přes existenci kastovního systému se na Bali mohou vdát i oženit lidé z různých kast. Děti z těchto manželství mohou dědit status vyšší kasty od jednoho z rodičů. Například úspěšní obchodníci nebo umělci mohou získat vyšší společenské postavení, což systém v Indii neumožňuje.

Zde je přehled systému kast na Bali v bodech:

  1. Brahmana:
    • Kněží a učitelé.
    • Mají tituly.
    • Zodpovědní za provádění náboženských obřadů a rituálů.
  2. Ksatria:
    • Válečníci, šlechtici a králové.
    • Mají kořeny v královské rodině.
  3. Wesya:
    • Obchodníci a úředníci.
    • Zabývají se obchodem a podporují ekonomickou stránku společnosti.
  4. Sudra:
    • Rolníci a dělníci.
    • Tvoří většinu populace.

I když tedy kastovní systém stále existuje, není tak striktní jako v některých částech Indie.